תיכון אקדמי מקוון

תיכון אקדמי מקוון

המרכז לחדשנות בלמידה שמח וגאה להציג את תכנית "תיכון אקדמי מקוון" המאפשרת לכל תלמיד לצבור קרדיט אקדמי במהלך התיכון!

התוכנית משלבת קורסים אקדמיים מקוונים של אוניברסיטת תל אביב בתוכנית הלימודים לבגרות, ומאפשרת לתלמידים ללמוד ולהתנסות בתוכן אקדמי, לפתח מיומנויות למידה מפותחות ומסוגלות אקדמית – ההבנה כי הלימודים באוניברסיטה נמצאים בהישג יד.

תלמידים הלומדים את הקורסים יכולים גם לגשת לבחינה האקדמית באוניברסיטה, לצבור נקודות זכות עוד בתיכון ולשפר את סיכויי הקבלה שלהם ללימודים במסלול הקבלה ללא פסיכומטרי.

האוניברסיטה השקיעה משאבים רבים בהפקת קורסים מקוונים של המרצים הטובים בישראל, המציעים חווית למידה המותאמת לעידן הדיגיטלי. לאור ההתלהבות בקרב הסטודנטים הוחלט להציע את הקורסים גם לתלמידי תיכון.

 

מי קהל היעד?
בשונה מרוב התוכניות ללימודים אקדמיים בתיכון אשר מופנות רק לתלמידים מחוננים, תוכנית "תיכון אקדמי מקוון" פונה לכל התלמידים עם סקרנות ורצון ללמוד. הקורסים נלמדים בכתה, במסגרת שעות הלימודים לבגרות (לא חוג אחרי הצהריים).

 

באילו קורסים מדובר?
הקורסים הינם קורסי בחירה ברמה אקדמית נגישה ולא דורשים ידע מקדים. זאת בשונה מקורסי מבוא, שהם קורסים מורכבים וארוכים יותר. הקורסים מכילים תוכן ויזואלי רב, ניסויים וראיונות עם חוקרים מובילים ומציעים הסתכלות רחבה ומסקרנת על התחום הנלמד. לקורסים אין מועד התחלה וסיום, והם זמינים כל הזמן, מכל מחשב, בשלוש שפות: עברית ערבית ואנגלית.

 

כיצד הקורס המקוון משתלב בתוכנית הלימודים לבגרות?
המזכירות הפדגוגית במשרד החינוך זיהתה את הפוטנציאל הטמון בתוכנית והפכה את "תיכון אקדמי מקוון" לתוכנית לאומית. המשרד פירסם קול קורא המציע שעת הוראה שנתית למורים נבחרים אשר ילמדו בכתתם את הקורסים המקוונים. המפמ"רים במשרד החינוך אישרו לשלב את הקורסים במסגרת "למידה משמעותית", כלומר, התלמידים ילמדו את הקורס במסגרת שעות בית הספר ובהובלה של מורה מצטיין\ת.

 

  • בגרות בהיסטוריה - הקורס "מבוא לתולדות השואה" מוכר ל-30% הערכה חלופית בהיסטוריה - מכתב המפמ"רית להיסטוריה.
     
  • בגרות בפיזיקה - הקורסים "מבוא לאנרגיה מתחדשת" ו"רעיונות מרכזיים בפיזיקה" מוכרים הן להשכלה כללית והן ל-30% הערכה חלופית בפיזיקה - מכתב המפמ"ר לפיזיקה.
     
  • בגרות בביולוגיה - הקורס "עולמו של הצמח" מוכר כחלק מהביוחקר, כחלק מהמבוא לביולוגיה ובמסגרת השכלה כללית - מכתב המפמ"רית לביולוגיה.
     
  • בגרות בכלכלה - הקורס "צמיחה כלכלית וצדק חלוקתי", מוכר כחלק מהשכלה כללית בכלכלה - מכתב המפמ"רית למדעי החברה 

 

מה המודל הפדגוגי?
הוראת הקורס בכתה משלבת למידה דיגיטלית ולמידה פנים אל פנים במודל "למידה היברידית"  (Hybrid learning) או "למידה מעורבת" (Blended learning). המורה והתלמידים צופים יחד ביחידות הווידאו בקורס, בהקרנה בכתה או על גבי מכשירי קצה (מחשבים ניידים, טאבלטים או טלפונים חכמים). אחר כך מתקיים בכתה תהליך חקר בקבוצות, או דיאלוג כתתי בהובלת המורה. הערכת הלמידה מתבצעת בעזרת מחוון להערכה חלופית.

 

איך מצטרפים?

  1. מנהל בית ספר ו/או מורה חלוץ ויזם בנשמתו בוחרים קורס מקוון מתוך רשימת הקורסים.
  2. המורה צופה בקורס, בונה את מערך השיעור המבוסס על הקורס האקדמי המקוון ואת מחוון ההערכה.
  3. התלמידים נרשמים לקורס - בחינם.
  4. התלמידים לומדים לאורך השנה, במסגרת הכיתתית, בהובלת המורה.
  5. רשות בלבד – צבירת קרדיט אקדמי: תלמידים המעוניינים בכך ניגשים לבחינה האקדמית בקמפוס.

 

רשות בלבד – צבירת קרדיט אקדמי
תלמידים הרוצים בכך יכולים להירשם לבחינה (מתקיימת באוניברסיטה במועדים מוגדרים). הרישום באתר זה הינו בעלות של 500 ₪ לכל בחינה (עלות שכר לימוד מסובסד). הקרדיט על הקורס יחשב במסגרת קורסי הבחירה ויוכר במסלול עתידי לתואר ראשון (לדוגמה: רפואה או אמנות) במסגרת תוכנית כלים שלובים של אוניברסיטת תל אביב בהתאם לכללי ההכרה.

 

 

מה מספרים מורים שהתנסו בלימוד קורסים מקוונים?

עמית נתני, מורה מתיכון "הדרים" בהוד השרון, לימד בכתה י' את הקורס "מבוא לתולדות השואה" של פרופ' חווי דרייפוס וד"ר נעמה שי"ק. הוא כתב מאמר בו הוא משתף בחוויותיו מהוראת הקורס: "השיעור הכי טוב שהעברתי בחיי היה שיעור מקוון שנמשך שלושה שיעורים ובמהלך כולו לא הוצאתי מילה מהפה. אני מדגיש: השיעור הכי טוב שלימדתי היה שיעור בו שתקתי".

 

שי ניסן לימד את תלמידי כיתה ח' בבית ספר עמל בנהריה את הקורס "היסטוריה של מדינת ישראל" של פרופ' אייל נווה. הוא מכנה במאמרו את תהליך ההוראה "אחת הקפיצות המדהימות ביותר שזכיתי לקפוץ". על תלמידיו הוא כותב: "לאחר כחודש וחצי של עבודה מאומצת סיימנו את הקורס. חבר שבא לצפות בשיעור אמר לי - “כשאתה רואה תלמידים בכיתה ח' שמתווכחים על סוציאליזם, אתה מבין שקרה פה משהו מיוחד".
 

 

עיר אקדמית

תוכנית "עיר אקדמית" מבקשת להרחיב את "תיכון אקדמי מקוון" לרמת העיר או המועצה כולה. במסגרת התוכנית נחתם הסכם שותפות בין אוניברסיטת תל אביב לרשות שהופכת לעיר או מועצה אקדמית!

הרשות עוטפת את המורים והתלמידים ב"רשת תמיכה" פדגוגית ולוגיסטית הכוללת הכשרה ללמידה היברידית ולליווי פדגוגי לאורך השנה.

האוניברסיטה מסייעת בהובלת התוכנית, מציעה תמיכה אקדמית ומקיימת סיורים עבור כיתות הלומדות קורסים אקדמיים. התלמידים מוזמנים ל"יום אקדמיה" בקמפוס האוניברסיטה, במסגרתו הם מסיירים במעבדות ופוגשים בצוותי ההוראה בקורסים השונים. דימונה, למשל, החליטה להפוך לעיר אקדמית, וכך גם המועצה האזורית תמר, הוד השרון, הרצליה ורשויות נוספות.

יישום התכנית בכלל בתי הספר בעיר החל מכיתה י', מאפשר לתלמידים ללמוד שלושה קורסים אקדמיים מקוונים (קורס אחד בכל שנה של התיכון), במסגרת הפדגוגית הנכונה ביותר לתלמיד, ולהתקבל ללימודי תואר ראשון כבר בתיכון במסלול הקבלה ללא פסיכומטרי.

 

איך מתחילים?
צרו קשר עם יונתן מנדלס, מנהל תוכנית "תיכון אקדמי מקוון" ועיר אקדמית:
mendelsj@tauex.tau.ac.il 03-6405756 

 

 

 

 

 

 

 

 

להירשם לקורס >>
להירשם למבחן >>

לשאול משהו

To prevent automated spam submissions leave this field empty.
אוניברסיטת תל-אביב, ת.ד. 39040, תל-אביב 6997801
UI/UX Basch_Interactive