הכנה למבחן

רישום לקורס באתר קורסרה

 

איך נערכים ללימוד קורס אקדמי מקוון?

כולנו נחשפים כל הזמן לסרטונים ביוטיוב ולסדרות באינטרנט, משוטטים דרך קבע ברשתות החברתיות - אנו מוצפים במידע חדש כל הזמן. אולם כאשר מדובר על לימוד של קורס אקדמי שלם באופן מקוון – ברור כי נדרשת התארגנות מעט שונה, כך שנוכל ללמוד לעומק, להבין היטב ובסופו של דבר – גם לעבור בהצלחה את הבחינה בקמפוס.
אז... איך עושים את זה? ריכזנו עבורכם כמה טיפים ללמידה נכונה...

 

"הדקה ה-90"

אחד היתרונות הגדולים של קורס מקוון הוא היכולת לצפות בתכני הקורס מכל מקום, בכל מכשיר (סלולרי, מחשב וכו') ובכל זמן שמתאים לי. זהו יתרון ייחודי שמאפשר לנו גישה חופשית למידע ועצמאות בהחלטה כיצד ללמוד.

אולם, עבור חלק מהלומדים חופש רב מדי גורם להם ללכת לאיבוד. הנטייה הטבעית והאנושית לדחיינות, הגירויים הרבים סביבנו והעדר מסגרת, עלולים לגרום לנו להגיע ל"דקה ה-90" לא מוכנים. יתרה מזאת, העובדה שקורס מקוון מתבסס ברובו על סרטוני וידיאו עשויה ליצור אשליה לפיה ניתן להמתין ליום שלפני הבחינה ולצפות ב"מרתון" מרוכז בכל תכני הקורס. ובכן – זה פשוט לא עובד...

אז איך לנצל נכון את הזמן?

  1. איך נרשמים לקורס? צפו בסרטון שמופיע בראש העמוד וקבלו הנחיות לרישום לקורס באתר קורסרה.
  2. מאיזה מכשיר ללמוד? כאמור, ניתן ללמוד ממחשב אישי או מהסמטראפון בעזרת האפליקציה של קורסרה (קישור להורדת האפליקציה). תוכלו גם להוריד את קבצי הרצאות הוידיאו למחשב שלכם, ולצפות בהן גם ללא חיבור לרשת האינטרנט. כך למעשה, ניתן ללמוד כמעט בכל מקום ובכל זמן.
  3. כמה זמן להקדיש ללמידה? הקורס המקוון בנוי ממספר שבועות לימוד (week) אותם תראו בצד המסך לאחר הרישום לקורס. כל שבוע לימוד מורכב מכמה יחידות וידיאו בנות כ-10 דקות כל אחת. בנוסף לוידיאו, הקורס כולל גם חומרי קריאה, שאלות, דיונים ובחנים. זמן הלימוד השבועי הנדרש משתנה מאדם לאדם, אך עומד בממוצע על כ-3 שעות.
  4. בניית לוח זמנים מוגדר ללמידה -  כדי להגיע מוכנים לבחינה, חשוב לתכנן מראש את לו"ז הלמידה ולהגדיר ביומן זמנים ברורים וקבועים ללמידה. וכמובן – חשוב גם לעמוד בהם. תוכלו להיעזר בחלוקה לשבועות ובאמדן הזמנים המופיעים בקורסרה כדי לתכנן את הלמידה שלכם ולבנות לוח זמנים מסודר מראש עד ליום הבחינה.
  5. באיזו שעה ללמוד? השתדלו לזהות את שעות הלימוד האפקטיביות שלכם, כאלו שאתם ערניים בהן ומצליחים לקלוט בהן את החומר בצורה טובה, והגדירו אותן כזמני למידה.
  6. הימנעות מגירויים מיותרים – משימה לא קלה, אך נסו להקדיש את זמן הלימוד שהגדרתם מראש רק ללמידה. טלפונים, ווטסאפים, אינסטגרם (ועוד...) מסיחים את תשומת הלב ועשויים להשתלט בקלות על זמן הלמידה. כדי להימנע מכך - ארגנו מראש את סביבת הלימוד שלכם כך שתכלול רק את הדברים ההכרחיים ללמידה ותהיה נוחה ונעימה (כסא נוח, תאורה טובה). אם הבית שלכם רועש מדי, מצאו מקום אחר שמתאים ללמידה (ספריה, בית קפה וכו'). הקפידו לאכול לפני תחילת סשן לימודי – אי אפשר לקלוט חומר כשהבטן מקרקרת... וכמובן, אם אתם רואים שיצאתם מריכוז – קחו הפסקה קצרה (ותחומה בזמן) להתאווררות.
  7. חזרה, חזרה, חזרה – כדי להפנים תוכן מורכב לא ניתן להישען רק על שמיעה או קריאה חד פעמית שלו - נדרשת חזרה מרובה. תכני הקורסים אינם פשוטים, כך שלימוד מרוכז של כמה ימים לפני הבחינה פשוט לא יספיק... לכן, תכננו את לו"ז הלימוד שלכם כך שיכלול גם חזרות על החומר שכבר נלמד. בפרט, מומלץ לסיים את לימוד כל החומר עד שבוע לפני מועד הבחינה, ולנצל את השבוע האחרון לחזרה.

 

צפייה בסרט = קורס מקוון?

כשאנו צופים בסרט על מסך הקולנוע או בסרטון ברשת, אנו צופים "פאסיביים",  לכל היותר – לוחצים על כפתור ה-Play. לעומת זאת, כאשר אנו לומדים משהו חדש, בין אם זה לשחק כדורסל, צילום או קורס אקדמי, נדרשת עבודה אקטיבית כדי שהחומר ייטמע – זה לא יקרה מאליו.

אז... איך לומדים באופן אקטיבי?

  1. שאלות ודיונים – לצד הרצאות הוידיאו, הקורסים המקוונים כוללים גם שאלות ודיונים. הם נבנו במיוחד כדי לעצור את שטף הצפייה, לאפשר עיבוד של התוכן הנלמד ולאתר נקודות שלא הובנו. אם טעיתם בשאלה מסויימת לא נורא, מטעויות לומדים! אך אל תמשיכו באופן אוטמטי - צפו שוב בחלק הרלוונטי ואל תעברו הלאה לפני שהבנתם את הנושא. ניתן לצפות שוב בהילוך איטי יותר, להיעזר בקריאת תמלולי ההרצאות ואף להסתייע בפורום לתלמידי הקורס בקורסרה ולפנות במייל לעוזר המרצה.
  2. כתוביות ותמלול הרצאות – לכל קורס ניתן להוסיף כתוביות ובנוסף מתחת לכל סרטון וידיאו מופיע תמלול שלו, כך שתוכלו להוריד למחשב שלכם תמלול מלא של הרצאות הקורס. קבצים אלו אינם מהווים תחליף לצפייה בהרצאות עצמן, שכן הן מלוות בהמחשות ויזואליות ובהדגמות שהן הכרחיות להבנת התוכן. עם זאת, התמלולים הם כלי מעולה לחזרה, לציון נקודות חשובות ודגשים שחשוב לנו לרכז לעצמנו.
  3. באיזה מהירות לצפות בסרטון? – באפשרותכם לשנות את קצב הצפייה בסרטון (לצפות בו במהירות גבוהה או אטית יותר).
  4. מחברת סיכומים – לכאורה אם הלימוד הוא מקוון אין צורך בכתיבת סיכומים, אך זה לא נכון! הסיכום, בין אם במחברת פיזית או בקובץ מחשב, הוא דרך מומלצת לעיבוד החומר ולחזרה לקראת הבחינה. במהלך הצפייה בהרצאות הוידיאו עצרו לאחר שהוסבר מושג חדש או רעיון חדש, וסכמו אותו לעצמכם. תוכלו לבנות מעין מפת מושגים המציגה קשרים בין מושגים או רעיונות שונים וכן לרכז הגדרות חשובות. עיבוד נוסף של המידע עוזר להפנים אותו בצורה טובה יותר, ויקל עליכם בלימוד הנושאים החדשים. בנוסף, סיכומים אלו ישמשו אתכם בשלב החזרה לקראת הבחינה.
  5. בחנים – ברוב הקורסים תמצאו בחנים שנועדו לאפשר לכם לבחון את ידיעותיכם לפני מעבר הלאה לנושא הבא. כלומר, הבחנים נועדו להציף לכם  נושאים שלא הבנתם. לכן, לאחר שזיהיתם נושא לא מובן, אל תמשיכו בצפיה - חזרו שוב על הקטעים הרלוונטיים עד להשלמת הפער. ניתן לחזור על הבחנים ללא הגבלה
  6. "להיות מורה" בפורומים - אין דרך טובה יותר ללמוד מאשר להסביר לאדם אחר. כאשר אנחנו מסבירים אנו מאתגרים את ההבנה שלנו ומתאמנים גם בניסוח תשובות, מיומנות שתסייע לנו כהכנה לבחינה. לכן, דרך מעולה להתחדד לקראת הבחינה היא להגיב לשאלות של לומדים אחרים בפורומים.

 

לומדים לבחינה: אם אין אני לי – מי לי?

ייתכן שבימי בית הספר העדפתם תמיד ללמוד בעצמכם למבחן - לבד. או שאולי הייתם מאלו שבכל בחינה מארגנים קבוצת למידה, חוזרים יחד עם חבריכם על החומר למבחן ומסייעים זה לזה בקשיים שעולים.

אז במי עוד ניתן להסתייע בקורס מקוון?

  1. קבוצות דיון ופורומים – בכל קורס מקוון מופיעה לשונית של קבוצות דיון -Discussion Forums. לקבוצות הדיון חשופים עוד אנשים רבים שלומדים את הקורס, בדיוק כמוכם. אם נתקלתם בקושי, הציפו אותו בפורום, ולרוב תמצא עד מהרה תשובה. כחלק מתהליך הלימוד, מומלץ גם לקרוא שאלות ותשובות של לומדים אחרים – וכך לחדד ולהעמיק את ההבנה שלכם.
  2. קבוצת למידה – לרבים מהקורסים ישנן קבוצות פייסבוק פעילות שאפשר להצטרף אליהן - (כדאי לערוך חיפוש של שם הקורס בפייסבוק). אם אתם יצורים חברתיים מטבעכם, שלומדים טוב יותר בחברותא – נסו לארגן קבוצת למידה (ואולי גם תכירו חברים חדשים על הדרך...). אפשר להיפגש פנים מול פנים, בסקייפ, ב-Google Hangout ועוד. הקבוצות הן מקום טוב לשאול שאלות ולהתייעץ וגם ערוץ לייצר קבוצת למידה שנפגשות פנים מול פנים עבור לומדים הגרים באותו אזור.
  3. עוזר ההוראה בקורס – בשאלות מקצועיות שלא ניתן עליהן מענה במסגרת קבוצות הדיון בקורסרה, ניתן לפנות במייל לעוזר הוראה. בעמוד של כל אחד מהקורסים תמצאו את כתובת המייל של עוזר ההוראה הרלוונטי. חשוב מאוד – שאלות שתגענה בשבוע שלפני הבחינה, לא בהכרח יקבלו מענה עד ליום הבחינה. לכן, חשוב שלא להמתין לרגע האחרון.

התמודדות עם הבחינה בקמפוס

הבחינה באוניברסיטה נערכת לצד סטודנטים של אוניברסיטת תל אביב. הבחינה עשויה להישמע כארוע מלחיץ מאוד, בפרט למי שטרם התנסה בבחינה אקדמית. כדי לצמצם את מפלס הלחץ ולהגיע ליום הבחינה מוכנים ככל שניתן, חשוב קודם כל לדעת שעשיתם עבודת הכנה טובה. הקורסים המקוונים שאנו מציעים לכם מכילים את כל הדרוש כדי להגיע ליום הבחינה מוכנים. ובכל זאת, כדי שעבודת ההכנה הטובה שעשיתם תבוא לידי ביטוי ביום הבחינה, מומלץ לפעול לפי הכללים הבאים:

  1. יום לפני הבחינה: יום חופש – השתדלו שהיום שלפני הבחינה יהיה יום רגוע ונינוח, ולא יום שבו תנסו לדחוס לתוך מוחכם חומר חדש. לאחר שלמדתם תקופה ארוכה, לימוד ביום שלפני המבחן עשוי בעיקר להלחיץ ולאו דווקא לתרום, ולכן נצלו אותו לפעילות שאתם נהנים ממנה, למפגש עם חברים או משפחה או לכל דבר שמשמח אתכם. הכי חשוב שתגיעו ליום הבחינה עם האנרגיות המתאימות. בכל מקרה, הקפידו שלא ללמוד בערב שלפני הבחינה ולישון בשעה סבירה כדי להגיע רעננים לבחינה.
  2. יום הבחינה – בררו מראש את שעת ההתחלה של הבחינה ואת אופן ההגעה לאוניברסיטה. חשוב לקחת מקדם בטיחות של שעה לפחות כך שתאתרו את הכיתה בה מתקיים המבחן ותגיעו בזמן. קחו בחשבון שהאוניברסיטה גדולה מאוד ויש בה בניינים רבים ולא כל מי שתפגשו בה ידע לכוון אתכם לחדר הבחינה שלכם. תוכלו להסתייע במפת האוניברסיטה המופיעה בקישור הבא: לחצו כאן.
  3.  ציוד ליום הבחינה –  הקפידו להביא אתכם לבחינה: תעודת זהות או דרכון ואת ספח התשלום עבור הבחינה. כיוון שהבחינה נערכת בכתב, עליכם להביא עמכם כלי כתיבה. מומלץ להביא גם שתייה ואוכל קל. קחו בחשבון שלא תמיד ניתן לשלוט בעוצמת החום או בקור בחדר הבחינה, ולכן רצוי להגיע בלבוש שכבות – כך שתוכלו להתאים את עצמכם לתנאים בחדר הבחינה.
  4. ניהול זמן בבחינה – מטרתכם בבחינה היא לעשות את הטוב ביותר שניתן במסגרת הזמן הנתונה. לכן, אם נתקלתם בשאלה קשה או שאינכם בטוחים בתשובה – דלגו על השאלה וחזרו אליה בסוף, אם יישאר זמן (סמנו לעצמכם כי דילגתם). מומלץ להגיע לבחינה עם שעון יד, כך שתוכלו להציץ בו מדי פעם ולבחון את התקדמותכם במענה על השאלות (אין צורך להציץ כל רגע...).
  5. בחינות פתוחות – בחינות פתוחות כוללות לרוב פחות שאלות מבחינות סגורות ("אמריקאיות"), כך שמשקלה של כל טעות גדול יותר. לעתים, בבחינות מסוג זה ניתנת האפשרות לבחור על אילו שאלות נרצה להשיב. אם השאלות אינן ארוכות מדי, הקדישו מספר דקות לקריאת השאלות ולקבלת החלטה על אילו שאלות תרצו להשיב בטרם תתחילו לענות. בחרו בשאלות שאתם בטוחים ביותר בהן ויודעים גם לנמק את עמדתכם. בהתאם למסגרת הזמן, שקלו להקציב דקות בודדות לפני תחילת המענה על שאלה לתכנון ראשי הפרקים של תשובתכם. מנסיוננו, תכנון מקדים משפר את איכות התשובה הניתנת (עם זאת, הקפידו שלא להשתהות יתר על המידה על ניסוח ראשי הפרקים, כדי לוהתיר די זמן לכתיבה עצמה). לפני כתיבת התשובה, ודאו כי הבנתם את נוסח השאלה, והתייחסו בתשובתכם למה שנשאלתם עליו. לעתים, שאלה מורכבת מכמה חלקים – הקפידו להתייחס לכולם. חשוב מאוד לא רק לתת תשובה לשאלה הנשאלת, אלא גם לבסס את תשובתכם – להסביר מדוע אתם חושבים כך, על אילו מקורות אתם נסמכים בתשובתכם וכו'. השתדלו לכתוב בצורה ברורה ובהירה כדי שכוונתכם תובן.
  6. בחינות סגורות ("אמריקאיות") – בחינות אלו כוללות לרוב מספר גדול יותר של שאלות שיש להשיב עליהן בפרק זמן קצר יחסית. על מנת להצליח בבחינה, תדרשו להשיב נכונה על רוב השאלות, אך לאו דווקא על כולן. לפיכך – זכרו שעדיף לדלג על שאלה קשה, כך שתספיקו להגיע לשאלות אחרות שעשויות להיות לכם קלות יותר. מומלץ להתחיל להשיב על השאלות לפי הסדר, ולדלג (תוך כדי סימון דילוגים) על שאלות קשות. בעת קריאת השאלה, אם ניתן – נסו להשיב עליה בעצמכם לפני שתביטו לתשובות. כך, הסיכוי שתשובות מסיחות יבלבלו אתכם – ייקטן. בכל מקרה, לפני סימון תשובה קראו היטב את כל התשובות ופסלו תשובות שאינן מתאימות בוודאות. אם אינכם בטוחים מהי התשובה הנכונה – נחשו מבין התשובות שלא פסלתם, אך אל תשאירו אף שאלה ללא תשובה כלשהי. מומלץ להקדיש דקה או שתיים בסיום המבחן כדי לוודא שהשבנו על כל השאלות.

שיהיה בהצלחה ולמידה מהנה!

 
אוניברסיטת תל-אביב, ת.ד. 39040, תל-אביב 6997801
Developed by
UI/UX Basch_Interactive